Jag började blogga för att kunna samla länktips till mina elever. På den tiden hade vi "datasal" en gång i veckan och då förberedde jag små lektioner på bloggen, där de kunde hitta länkar till uppgifter som passade det vi höll på med just då. Så gör jag fortfarande ibland, men nu fungerar bloggen mer som en sammanfattning av lektioner vi haft. Kanske skriver jag lite mer om något grammatiskt vi har gått igenom tidigare, med länktips till vidare studier.
Kom igång:
Att blogga är lätt.
Det finns flera olika bloggvärdar. Jag föredrar blogger. Jag tycker att den är lättanvänd och reklamfri.
Du registrerar ett konto, ger din blogg ett namn och sedan är det bara att börja skriva.
På blogger skriver du nya inlägg på startsidan, sedan kan du skapa nya sidor där du skriver om olika ämnen. Dessa sidor ser du sorterade som t ex flikar, som på den här bloggen.
Sedan kan du ändra bloggens utseende efter hand.
Här kommer några tips till vad du kan använda din blogg till:
Flipped classroom / Flippat klassrum
Att arbeta med flipped classroom (flippat klassrum) är ett sätt att använda sin lektionstid mer effektivt. Läraren filmar sina genomgångar så att eleverna kan titta på dem hemma, och kan sedan använda lektionstiden till att svara på frågor och enskild handledning. Jag lånar lite från den pedagogiken men flippar inte helt och hållet. Detta beroende på att alla faktiskt inte har tillgång till internet hemma. Därför förutsätter jag aldrig att eleverna ska ha förberett sig på det sättet hemma, utan de har alltid möjlighet att använda bloggen på lektionstid. I framtiden kommer jag nog att flippa mer och mer. Här på kilskrift kan du läsa mer om hur du flippar ditt klassrum!
Repetition, sammanfattning och fördjupning
Jag försöker att ha som rutin att skriva lite om dagens lektion. Detta kan vara ett stöd för elever som varit hemma. Om vi har gått igenom något speciellt kan de uppdatera sig genom bloggen.
Det kan också vara bra att sammanfatta vad man talat om gemensamt på lektionen. Ofta dyker det upp frågor som kräver ett lite mer omfattande svar, t ex skillnaden på därför och därför att, då kan ett blogginlägg efter lektionen vara ett bra komplement. Där kan man också länka till filmer där andra lärare förklarar eller grammatikövningar på nätet. På den här sidans länklista finns tips på var du kan hitta sådana sidor.
Lägga upp ljudfiler och filmer
Jag försöker att in veckans ordlistor och diktamenstext så att de som vill kan lyssna på uttalet. Detta gör jag genom att länka till en fil som jag lagt upp på myflare. Det är en gratis onlinetjänst där du kan ladda upp t. ex. ljudfiler. Det finns säkert andra program, men detta är hyfsat lättanvänt och kräver ingen installation.
Jag har också spelat in ljud till några powerpointpresentationer där jag går igenom grundläggande grammatik. Dessa ligger sedan sorterade efter ämne med korta förklaringstexter. Vi har, som många andra mindre sfi-utbildare, kontinuerlig antagning vilket gör att allting måste förklaras många gånger. Ibland är det bra med repetition för en hel grupp, men vid vissa tillfällen är det praktiskt att kunna hänvisa till en förinspelad genomgång. Detta passar både nya elever och de som har kommit lite längre än resten av gruppen. Det är helt enkelt ett sätt att individanpassa. Jag har använt powerpoint samt mikrofonen på mitt headset. Sedan har jag spelat in ljudet och gjort en video av det (den funktionen finns på nyare versioner av powerpoint) och lagt upp de direkt på bloggen.
Andra lärare lägger upp sina filmer på t.ex. youtube. Om du inte känner att du har tid eller möjlighet att spela in egna lektioner finns det gott om färdigt material att tillgå, se länklistan på den här sidan.
Länka till bra sidor
Jag använder min blogg mycket som en länkportal. Lexin och andra praktiska sidor kan ha långa adresser, så då är det smidigt att ha allt på ett ställe.
Tidigare arbetade jag med ett läromedel där det fanns webbaserade övningar (Framåt C). Då var det smidigt att påminna om dem på bloggen.
Lägga ut bilder från gemensamma aktiviteter
Förutsatt att det är okej med eleverna kan det vara ett roligt sätt att dela bilder. En rutin kan vara att informera om och fråga om skolan kan använda bilder på eleven på t.ex. en blogg redan vid inskrivningen.
Lektioner för studiedagar
Ibland behöver man ge eleverna uppgifter för hemstudier. Då kan det vara en bra ide att lägga upp lektionen på bloggen, förutsatt att alla elever har tillgång till dator och internet.
Skriva gemensamt
Eleverna kan själva blogga. Antingen startar de varsin egen blogg, eller så gör ni det på en gemensam sida. Alla deltagare kan t. ex. ha varsin sida/flik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar