Det låter kanske inte så inspirerande, men jag har inte kommit på något bättre namn.
Det är inte heller någonting som jag själv hittat på, utan används på olika sätt av massor av lärare runt om i landet. Jag blev tipsad om arbetssättet av en duktig kollega med många lärarår bakom sig.
Det handlar om att hjälpa elever som saknar studievana att hitta en struktur och att komma framåt.
Arbetsschemat är ett stöd i det egna arbetet i klassrummet. När de gemensamma uppgifterna är avklarade blir några elever lätt sittande. De har svårt att komma på vad de ska göra här näst.
I många fall arbetar klassen med en gemensam grundbok med tillhörande övningsbok. I denna kan det lätt bli så att eleverna bläddrar lite fram och tillbaka, gör de övningar som de förstår eller verkar roligast. Ibland tas boken helt sonika hem och fylls i med hjälp av någon annan.
Med ett arbetsschema får de en tydlig överblick av vad de ska göra nu och vad som kommer härnäst.
Arbetsschema är ett sätt att bromsa ett för snabbt "fylleriande", genom att eleven får en tydlig gång att följa, där även mer kognitivt krävande övningar som fri skrivning och eventuella webbövningar finns uppskrivna.
Det är också ett sätt att underlätta individanpassningen eftersom det kan göras på olika nivåer om man har en heterogen grupp (vilket man ju allt som oftast har).
När jag arbetade i grundskolan hade jag ett liknande knep för att stötta elever med adhd-problematik, snart märkte jag dock att även de utan den typen av svårigheter gillade idén.
Jag har främst jobbat med det i kurs C och D, där även högpresterande elever uppskattat den tydliga progressionen.
Ett arbetsschema är helt enkelt ett papper med en lista uppgifter som ska lösas.
De kan vara helt kopplade till ett läromedel, t ex +46 som ju inte bygger på att du läser boken från sidan 1-100, utan att du hoppar lite fram och tillbaka.
+46 är ett läromedel där det lämpar sig att använda arbetsschema |
Eftersom vi inte ska uppmana till lagbrott kan material som tas ur andra läromedel kopieras i enstaka ex som lånas i plastfickor eller i böcker som fungerar som referens ex.
Till detta finns kanske bra övningar på webben som passar arbetsschemats tema.
När jag arbetade med arbetsschema skapade jag en speciell blogg där olika övningar samlades till respektive arbetsschema.
Då kunde eleverna lätt hitta rätt uppgifter. När de sedan var gjorda kryssades det momentet för på arbetsschemat.
Man kan göra det hur lätt eller hur omfattande man själv vill.
Detta arbetsschema bygger enbart på boken, men är ett stöd för enskilt arbete, då läromedlet egentligen är tänkt att arbetas med i helklass. Många bra läromedel är ju konstruerade för helklass, men med kontinuerlig intagning är det sällan alla, eller ens flertalet, befinner sig på samma kapitel.
Då blir arbetsscheman ett sätt att stötta eleven om man väljer ett sådant läromedel .
Språkvägen har inte särskilt mycket grammatik, vilket i så fall kan läggas med övningar i ett annat material in om man önskar att jobba mer traditionellt med det.
sida
|
uppgift
|
klar
|
19 |
Läs texten om Vintertrötthet (Lyssna gärna på CD:n) |
|
16 |
Skriv
svar på frågorna. Lämna till din lärare.
|
|
21
|
Gör
skrivuppgiften på s. 21 (läs s. 196 för tips)
|
|
22-23
|
Vem tycker vad? |
|
24
|
Läs
tabellen och svara på frågorna.
|
|
25
|
Läs diagrammet och svara på frågorna.
|
|
18
|
Diskutera frågorna på s. 18 med en kompis.
Välj 3 frågor och skriv svar på dem.
|
|
Arbetsschema utan bok
Till detta arbetsschema (totalt 7 med olika teman) hade vi inget särskilt läromedel utan det var
mycket egentillverkat material.
Uppgifterna fanns i olika pärmar, en pärm till varje schema. Varje pärm hade ett eget tema t ex skola och utbildning, och då var läs och skrivövningarna kopplade till det temat. Till varje arbetsschema fanns datorövningar på en blogg.
flik
|
uppgift
|
klar
|
Visat
läraren
|
1
|
Adjektiv, obestämd form
|
|
|
Dator
|
Gör Övningar 1, arbetsschema 3 på
egetarbete.blogspot.se
|
|
|
2
|
Läs: komparera adjektiv
|
|
|
3
|
Komparera adjektiv
|
|
|
Dator
|
Gör övningar 2, arbetsschema 3
|
|
|
4
|
Läs: Det svenska skolsystemet
|
|
|
5
|
Vad betyder ämnena (skolämnen)
|
|
|
Dator
|
Gör övningar 3, arbetsschema 3
|
|
|
6
|
Adjektiv, bestämd form
|
|
|
7
|
Läs: En kurskatalog
|
|
|
8
|
Skriv: Sök till en kurs
|
|
|
9
|
Ordföljd: Två huvudsatser i en mening
|
|
|
10
|
Ordföljd: Bindeord
|
|
|
11
|
Adjektiv, bestämd form
|
|
|
12
|
Adjektiv, komparera
|
|
|
dator
|
Gör övningar 4, arbetsschema 3
|
|
|
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar